Ventura forlag AS
Org.nr.: NO916 708 890 MVA
Eivind Sætrang
Forlagssjef
mobil +4791170918
Kristian Kapelrud
Grafisk designer/forfatter
mobil +4741412330
Hvervagutua 166A
2312 Ottestad
Norway
08:00-16:00 - alle hverdager
Ventura forlag ble stiftet 20. januar 2016 av 16 personer som har tro på kristen litteratur. Vårt sortiment favner bøker for barn, ungdom og voksne. Vi tilbyr også tolkesett og trådløse mikrofonsystemer. Ventura forlag drifter også Partner forlag (selvpublisering) www.partnerforlag.no
Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven,
forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her:
- Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
- Partene
Selger er Ventura forlag AS, Hvervagutua 166A, 2312 Ottestad, Post@venturaforlag.no , 78 89 29 98, NO916 708 890 MVA og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
- Pris
Alle priser er angitt i norske kroner (NOK). Den oppgitte prisen for varer og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Den totale prisen angitt inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
- Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
-
- Betaling - vi har gjort avtale med Dintero for betaling.
Kredittkort:
-
Oppgi at betaling skjer via Dintero, som krypterer kortinformasjonen for sikkerhet.
-
Kortnummer lagres ikke i nettbutikken etter transaksjonen.
-
Beløpet reserveres ved bestilling og trekkes når varen sendes.
-
Informer om 3D Secure-autentisering for ekstra sikkerhet.
-
Eksempel: «Du kan betale med Visa og Mastercard via Dintero. Betalingen er kryptert, og kortinformasjonen lagres ikke hos oss. Beløpet trekkes når varen sendes. Ved bruk av kredittkort gjelder lov om kredittkjøp.»Vipps:
-
Forklar at kunden må ha Vipps-appen installert og bruke mobilnummer for å fullføre betalingen.
-
Beløpet trekkes eller reserveres ved bestilling, avhengig av oppsett.
-
Eksempel: «Med Vipps betaler du raskt via mobilnummer. Beløpet trekkes ved bestilling eller når varen sendes, og transaksjonen håndteres sikkert av Dintero.»Klarna:
-
Tilbyr faktura (ofte 14–30 dager), delbetaling (3–36 måneder), eller direktebetaling.
-
Kunden må godta Klarnas vilkår, og kredittsjekk utføres ved faktura/delbetaling.
-
Faktura sendes på e-post når varen sendes, og kunden må kontakte Klarna ved spørsmål.
-
Eksempel: «Med Klarna kan du velge faktura (30 dager), delbetaling eller direktebetaling. Kredittsjekk utføres, og Klarnas vilkår gjelder. Faktura sendes på e-post ved forsendelse. Kontakt Klarna på www.klarna.no for spørsmål.»Walley:Tilbyr faktura (14 eller 30 dager), delbetaling (3–36 måneder), eller direktebetaling (kort, Vipps).
-
Kredittsjekk utføres automatisk ved faktura/delbetaling, og en kredittavtale må signeres for delbetaling innen en uke, ellers sendes full faktura.
-
For B2B-kjøp kreves embedded checkout og at kunden er fra Norge/Sverige. EHF-faktura er mulig for PEPPOL-registrerte bedrifter.
-
Refusjon sletter hele kravet mot kunden, inkludert gebyrer, som trekkes fra selgers neste utbetaling.
-
Eksempel: «Walley tilbyr faktura, delbetaling (3–36 måneder) eller direktebetaling. Kredittsjekk utføres, og delbetaling krever signert avtale innen en uke. For B2B-faktura må kunden være fra Norge/Sverige. Kontakt Walley på www.walley.no for spørsmål.»
-
-
-
-
-
Dintero som betalingsformidler:
-
Oppgi at alle betalinger håndteres gjennom Dintero Checkout, som støtter sømløse transaksjoner og populære betalingsmetoder.
-
Informer om at Dintero sender fakturerings- og fraktadresse tilbake til nettbutikken etter kjøpet, og at data lagres i henhold til personvernlovgivning.
-
Eksempel: «Alle betalinger håndteres sikkert via Dintero Checkout. Produktinformasjon sendes til Dintero, og fakturerings-/fraktadresse lagres i vår nettbutikk i henhold til personvernlovgivning.»
-
- Betaling - vi har gjort avtale med Dintero for betaling.
- Levering
Bestillinger registrert før 14.00 behandles normalt samme dag, og leveres vanligvis i løpet av 1-3 dager. Levering skjer ved den valgte leveringsmåten i bestillingsløsningen, til den angitte
leveringsadressen eller nærmeste hentested. Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen(e). Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen(e) til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen(e) skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
- Risikoen for varen(e)
Risikoen for varen(e) går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varen(e) levert i tråd med punkt 6.
- Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen(e) i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, epost eller brev). Angrefristen begynner å løpe: Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt. Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt. Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene. Ved bruk av angreretten må varen(e) leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen(e), med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten. Kjøper kan prøve eller teste varen(e) på en forsvarlig måte for å fastslå varen(e)s art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen(e) går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen(e). Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varen(e) fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varen(e) er sendt tilbake.
- Forsinkelse og manglende levering –
kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav Dersom selgeren ikke leverer varen(e) eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel epost). Oppfyllelse Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen(e) på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen(e) innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen(e). Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. Leveres varen(e) etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke
dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
- Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil vise til mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år. Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende vare. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom varen(e)s verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
- Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet. Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven. Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
- Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
- Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
- Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.
Velkommen til Ventura forlag
Siden 2016 har Ventura forlag utgitt bøker fra både nye og etablerte forfattere. Vi brenner for å løfte frem unike stemmer og hjelpe forfattere med å realisere sine prosjekter. Har du et manuskript du ønsker å dele med verden? Vi er alltid åpne for å vurdere nye bidrag!
Slik sender du inn ditt manuskript
Vi foretrekker ferdigstilte og gjennomarbeidede manuskripter levert i Microsoft Word-format. Dersom du ikke er ferdig, er du velkommen til å dele tanker om prosjektet ditt på et tidlig stadium, men et komplett manuskript gir oss det beste grunnlaget for vurdering.
Sammen med manuskriptet ønsker vi en kort presentasjon av deg selv og hvorfor akkurat ditt prosjekt er viktig for deg. Har du et eget salgsnettverk eller kontakter som kan bidra til markedsføring? Det er en stor fordel! Fortell oss gjerne om dette.
Våre kontraktsvilkår
Vi tilbyr en standard normalkontrakt for skjønnlitterære verk med følgende royalty-satser, basert på veiledende pris:
-
- Paperback: 13 %
-
- Innbundet (stivperm): 11 %
Vi vurderer fortløpende alternative prismodeller, men dette er gjeldende satser per i dag. Som forfatter kan du kjøpe bøker fra oss med rabatt for videresalg, noe som kan være en god mulighet til å nå ditt nettverk.
Markedsføring og samarbeid
Vi jobber aktivt for å nå nye lesere gjennom målrettet markedsføring, men forfatterens eget nettverk er uvurderlig. I noen tilfeller kan vi be deg om å kjøpe et visst antall bøker ved utgivelse for å styrke salget og redusere risikoen for forlaget. Sammen skaper vi de beste forutsetningene for at boken din skal lykkes!
Våre verdier og sjangre
Ventura forlag har et særlig fokus på kristen litteratur, men vi er åpne for et bredt spekter av sjangre. Vi ønsker manuskripter som er respektfulle, uten støtende språk eller innhold. Enten du skriver skjønnlitteratur, sakprosa eller noe helt unikt, vil vi gjerne høre fra deg.
Kontakt oss
Har du spørsmål eller ønsker en uforpliktende prat? Ta gjerne kontakt for å diskutere prosjektet ditt. Vi er et lite, dedikert team som trekker inn ekstra ressurser ved behov, og vi ser frem til å høre fra deg.
Send manuskript og presentasjon til: post@venturaforlag.no
Telefon: 78 89 29 98
Med vennlig hilsen,
Eivind Sætrang
Forlagssjef, Ventura forlag
Hvervagutau 166A
2312 Ottestad